Praat onder de Mast – De Congoboten – 5 april 2024

  • verschillende generaties van Congoboten (tussen 1895 en 1948 zijn er 6 verschillende Leopoldville’s in de vaart gekomen). Foto van elk schip (archief BSA)
  • Leopoldville getorpedeerd op Kerstdag 1944 voor Le Havre. Controverse in Amerika waarom zoveel doden onder de troepen en zo weinig onder de bemanning. Geen evacuatieoefeningen gehouden, soldaten zaten in ruim, bemanning aan dek. Enz…
  • passagiersaccommodatie aan boord ville boot (verschillende klassen, voorzieningen voor kinderen “pouponière”, zwembad, hospitaal met speciale kajuit voor psychiatrische patiënt, diners voor speciale gelegenheden, kapel voor missionarissen, coiffeur en tegelijk wisselagent, doop evenaar, “vakantie” voor de kolonisten die zeer goede herinneringen hebben aan de reis, enz…
  • bemanning (verschil eerste en laatste reis – crewlist), chinezen voor wasserij, ook zwarte bemanning, waarom zo een grote bemanning, 3 marconisten aan boord, fotograaf (met donkere kamer aan boord), een nachtwaker tegen brand, veel werktuigkundigen, uitleg over verschillende functies aan boord (officieren en lagere bemanning, verschillende departementen), enz…
  • polyvalente cargo: heenreis alles wat je maar kan indenken van een locomotief tot een wasmachine, terugreis: koloniale waren. Veel koper, ivoor (toen het nog legaal was), postzakken, frigo lading, deeptanks voor palmolie,
  • beschrijving van de Congostroom en de haven van Matadi (ontstaan,huidige toestand) haven van Lobito en Benguela spoorlijn naar Katanga.
  • reddingsoperatie van de Charlesville: Manticos cargo in zinkende toestand, bemanning gered. Niemand weet hiervan, het was maar een oude cargo.
  • Reddingsoperatie van de Charlesville: Lakonia, Grieks cruiseschip uitgebrand bij de Azoren. Deze keer wel wereldnieuws. Het verhaal van Wilfred Nichols, het telegram van de Britse consul. en het Belgian Ships Archive. • Er waren nog andere
  • Congo boten, de werkpaarden van de CMB. De Mo-boten (Mohasi, Mol, enz..) en mijn eerste reis naar Lobito als cadet tijdens de vakantie.
  • De allerlaatste Congoboot: Fabiolaville, eigenlijk een gewone cargo met extra passagiersaccommodatie. Einde van een tijdperk. Nog een paar jaar en dan verkocht naar China.
  • CMZ, compagnie Maritime Zaïroise: Kananga. Na de onafhankelijkheid ook een Congolese koopvaardij, maar met nog gedeeltelijk blanke bemanning. Uitgestorven, probleem opleiding loodsen Congostroom.
  • Poging om de Georch Buchner (ex Charlesville) te redden in Rostock. Geschiedenis van het schip onder Belgische en (Oost) Duitse vlag. Schoolschip en hotelschip. Bezoek aan het schip (nog steeds in redelijk goede staat) maar met verschillende verbouwingen. Droom om het schip in Antwerps droogdok te leggen als museum, tegenwerking van iedereen in Antwerpen, behalve de oud kolonialen (en een paar ship lovers).
  • Einde van de Georg Buchner (lompigheid of verzekeringsfraude?). Vertrek uit Rostock voor de sloop maar al met een kleine slagzij. Niemand aan boord van het schip zelf tijdens de sleepreis. Gezonken in Baltische Zee. Uitslag van onderzoek van Poolse onderzoeksraad voor de scheepvaart: onbeslist.
  • Een “Congoboot” in Japan. Wat in Yokohama kan maar niet in Antwerpen de Hikawa Maru, schip gebouwd in 1930, maakte reizen tussen Japan en Seattle, tijdens de oorlog hospitaal schip (drie keer op een mijn gelopen maar overleefde het steeds). In 1960 klaar voor de sloop maar bevolking van Yokohama niet akkoord. Sindsdien een museum schip met al meer dan 2 miljoen bezoekers (waaronder keizer en keizerin van Japan).