Praat onder de Mast – Madhouse on the Westerscheldt – 6 december 2024

Samenvatting

1585 Val van Antwerpen einde van de gouden eeuw
afsluiting van de Schelde voor meer dan 2 eeuwen
Napoleon maakt de doorvaart naar Antwerpen vrij. Het eerste dok komt tot stand : Bonaparte dok. Militair en economisch belangrijk voor de Fransen en Antwerpen.

Na Waterloo nieuwe herschikking en het Willemdok wordt gegraven.

1830: Koninkrijk Belgie
Mijlpaal voor maritieme en economische bloei voor Antwerpen 12 mei 1863
Schelde tolvrij
Onze toekomstige handelspartners zijde Europese en internationale kopen
voor 17141640 gulden de tol vrij van de Nederlanders.

Echter continue afspraken tussen Vlaanderen en Nederland daar 3/4 van de vaarweg naar Antwerpen zich op Nederlands grondgebied bevinden.
De permanente Schelde commisie ( 2 NL en 2 VL ) regelen : loodsgelden, vaarweg bebakening, baggerprogramma , reglementen …………

Vanaf 2000 sterke groei in de scheepvaart grootte: voorzeker in de container vaart. ( nieuwe sluizen Panama )
Een nieuw Schelde tractaat drong zich op: verdieping
Verdiepen bestaat uit opruimen van de hinderlijke wrakken, verbreden en uitdiepen van de vaargeul.
Teneinde diepere en grotere schepen te ontvangen en concurrentieel te blijven met andere Europese havens
hedendaags 400 meter lengte x 60 meter breedte x 16 meter diepgang

Waterbouwkundig laboratorium Borgerhout volledige theoretische studie en de rivierloodsen testen dit uit op de simulator.
Resultaat:

  • niet tij gebonden vaart op de Schelde met 13,10 meter diepgang
  • opvarende een diepgang van 16,00 meter
  • afvarende diepgang van 15,30 meter

De loodsen hebben een cruciale rol namelijk : de scheepskapitein bijstaan met hun vaart op de Schelde naar Gent of Antwerpen.
Hoe geraken ze aan boord van de zeeschepen op zee of Vlissingen.

2 beloodsing stations :

  • Vlaamse loodsboten station Wandelaar, voor onze Belgische kust.
  • Nederlandse loodsboten : station Seenbank , voor de Nederlandse kust.

Te bekijken op vesselfinder.com

Loodsvaartuigen

Attentie punten voor de loods bij vaart op de Schelde zeker met 400 meter lengte en 16 meter

  • andere scheepvaart: 25000 binnenvaart schepen , yachten, 16000 andere zeeschepen
  • vaargeul beperking door zandbanken: oeveraanzuiging en squat. Als voorbeeld blokkering in het Suez Canal door groot containerschip
  • technische fouten van schip en bemanning
  • slechte taal communicatie van scheepsbemanning en sommige binnenschepen
  • passeren en timing van enge passages zoals de Bocht van Bath
  • aanlopen van de sluizen met alle type van zeeschepen , werken met sleepboten, manoeuvres op getijde terminals en Deurganckdok.
  • onder alle weersomstandigheden als zijnde : stroomsterkte , wind, zicht
  • met 16 meter diepgang opvaren is strikt de vloed volgen. En het berekende vaarschema volgen.

Wat bij slechte zichtbaarheid : de loodskennis over het vaarwater ( boeien, ondiepten, afstanden …… van de rivier )

  • de scheepsradar
  • walradar assistentie
  • PPU = portable pilot unit
  • aandachtige opvolging en afspraken per VHF communicatie

Het Deurganckdok is een open getijdendok rechtstreeks verbonden met de Schelde, aangesloten met de Kieldrechtsluis.
De dokbreedte bedraagt 400 meter : alzo moeten schepen van 400 meter lengte keren op de Schelde, en achteruit binnenvaren.
Deze preciezie manoeuvres worden uitgevoerd onder leiding van de loodsen met sleepboten.

400 meter lengte x 60 meter breedte x 16 meter diepgang en 22000 containers aan boord
Kan het nog groter ???
Actueel reeds 420 meter lengte x 65 meter breedte x 16 meter diepgang.
2 problemen stellen zich nu reeds:

  • verlies van containers bij grote lange deining
  • logistieke problemen aan de landzijde ( kranen , stapelplaatsen etc…. )

De vraag is dan: maakt het varen met nog grotere schepen het economisch rendabel.
Oplossing :

  • één haven in the far east en één in Europa ( Rotterdam )
  • Antwerpen dan ??? Feeder schepen, spoor, baan transport , binnenvaart